'Makul' Olanı Sorgulayan Sergi: Makul Olmayan

26 Şubat 2019
'Makul' Olanı Sorgulayan Sergi: Makul Olmayan

 "Başta kendim ve yakın çevremdeki insanlar olmak üzere herhangi bir yerinden şikayet etmemiş kadın figürü görmedim. Özellikle kadınlar, üzerlerinde kurulan baskı nedeniyle sürekli kendini başka kadınlarla kıyaslamak durumunda bırakılıyor. ''

Dicle Çiftçi'nin "Makul Olmayan" sergisi toplumda kadına atfedilen "güzellik" ve "kusursuzluk" algısını tartışmaya açıyor. Çiftçi, güzellik algısını çirkinlik değil tamamlanmamışlık üzerinden sorguluyor.

Çİftçi, "makul" sayılan güzellik imgesine karşılık, makul olarak kabul edilmeyecek kadınları resimlerinin bir parçası haline getirdiğini söylüyor.

Kusur

Kadının kusurlarıyla daha güzel ve karakteristik olduğunu söyleyen Çiftçi "kusur" kavramını şöyle açıklıyor:

"Başta kendim ve yakın çevremdeki insanlar olmak üzere herhangi bir yerinden şikayet etmemiş kadın figürü görmedim. Özellikle kadınlar, üzerlerinde kurulan baskı nedeniyle sürekli kendini başka kadınlarla kıyaslamak durumunda bırakılıyor. Sosyal medya, gördüğümüz ve beğendiğimiz bütün kadınları imrenilesi hale getiriyor. Böylece kendimizin düşmanı oluveriyoruz ve estetik ameliyatları, tektipleşmeyi kendimize uygun buluyoruz. Bu yüzden benim kadınlarım, kusursuzluk imgesine karşı çıkıp yarımlık ve tamamlanmamışlık etkisiyle tam orada duruveriyor. Çoğu zaman karakteristik, kendine has tipte kadınların resimlerini çalışırken, bazı zamanlarda ideal güzellikteki kadın figürleriyle oynuyorum ve mutlaka tekniğimde yarımlık etkisini yansıtıyorum."

“Kendini sorgulayan bakışlar”

Resmettiği kadınların yüz ifadelerinde "aynaya baktığında kendinde beğenmediği bir yerini gören kadının yaşadığı özgüven krizini" yansıttığını söyleyen Çiftçi, net bir tanım yapmaktan kaçındığını söylüyor ve şöyle açıklıyor:

"Resimlere bakan pek çok insanın farklı yorumuyla karşılaştım ve bu insanı daha da besleyen bir durum. İzleyen kişiye doğrudan tek bir duygu vermek ne kadar doğru olur bilemiyorum. Benim kadınlarım için söyleyebileceğim tek şey kendini sorgulayan bakışlarının olduğudur."

Güzellik kavramı

Çiftçi, 2012'den beri eserlerinde güzellik kavramını işliyor. Küçük Memeli Kadınlar Serisi, Şişman Kadınlar Serisi yaptığını söyleyen Çiftçi, uzun zamandır portre çalıştığını söylüyor. Portreden kolay kolay kopamama nedenini şöyle açıklıyor:

"Bakışlardaki ifade çok güçlü olunca portreden kolay kolay kopamadım. Her seferinde dönüp dolaşıp yine beni kendine bağlıyor. Hayatım boyunca bu konuyla farklı teknik malzemelerle ya da değil ilgilenebilirim. Bunu içimde yaşadığım sürece bu böyle olacak gibi."

Dicle Çiftçi Hakkında

1989 doğumludur. 2015’te İzmir Dokuz Eylül Üniversitesi’nde Resim Bölümünden mezun oldu. İzmir’de yaşıyor. Daha önce eserleri Mamut Art Project, Norm, 360 Dereceden Aşk Festivali, Günden Geceye, Yüzey/Yıkım, Sanatın Yeni Belleği, Aşkın Damakta Kalan Tadı, İmgesi/ Kendisi gibi karma sergilerde yer aldı.

Dicle Çiftçi'nin "Makul Olmayan" adlı kişisel sergisi 12 Mart'a kadar Galeri/Miz'de ziyaret edilebilir.

Galeri/Miz adres: Hüsrev Gerede Cad. Deniz Apt. No:64 Teşvikiye, İstanbul.

Kaynak: Bianet / Evin Arslan

ANALİZ

ANALİZTürkiye yol Ayrımında

Türkiye yol AyrımındaKritik bir eşikten geçiyoruz. Egemen güç, ya Türkiye’nin demokrasiye dönük iki yüzyıllık…